ثبت شرکت ایلیا

۷ دلیل ثبت برند و اهمیت آن برای کسب‌وکار شما

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
4/5 - (2 امتیاز)
7 دلیل ثبت برند و اهمیت آن برای کسب‌وکار شما

دلیل ثبت برند چیست؟! ثبت برند چه مزایایی دارد؟! چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟! اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید:

ثبت برند یا علامت تجاری یکی از اقدامات مهمی است که هر کسب‌وکار باید انجام دهد تا از هویت و اعتبار خود محافظت کند و در بازار رقابتی تمایز ایجاد کند.

در این مقاله، ۷ دلیل ثبت برند و اهمیت آن در کسب‌وکار شما را بررسی می‌کنیم.

۱. علائم تجاری ابزارهای ارتباطی مؤثری هستند

علائم تجاری می‌توانند ویژگی‌ها و پیام‌های فکری و احساسی درباره شما، شرکتتان، شهرت شرکت، محصولات و خدماتتان را در یک نام یا لوگوی تجاری واحد انتقال دهند.

علائم تجاری نیازی به کلمه ندارند! طراحی‌ها می‌توانند بدون در نظر گرفتن زبان یا الفبا قابل تشخیص باشند.

به‌عنوان مثال، طراحی «Swoosh» نایک به‌طور جهانی شناخته شده است، بدون توجه به‌اینکه زبان مادری شما فارسی، چینی، اسپانیایی، روسی، عربی یا انگلیسی باشد.

۲. نام تجاری یافتن شما را برای مشتریان آسان‌تر می‌کنند

بازار پر ازدحام است و تشخیص کسب‌وکار شما از رقبا دشوار است. علائم تجاری یا برندها ابزارهای ارتباطی مؤثری هستند که توجه مشتری را جلب کرده و کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما را برجسته می‌کنند.

مشتریان با مشاهده یک علامت تجاری بلافاصله می‌دانند با چه کسی سروکار دارند، شهرت کسب‌وکار شما را می‌شناسند و کمتر به دنبال جایگزین‌ها می‌گردند. برند شما می‌تواند عامل حیاتی در تصمیم خرید مشتری باشد.

۳. علائم تجاری امکان استفاده مؤثر از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کنند

برند شما اولین چیزی است که مشتریان در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیس‌بوک، پینترست) جستجو می‌کنند تا محصولات و خدمات شما را پیدا کنند.

ترافیک بیشتر در یک وب‌سایت یا پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به رتبه‌بندی‌های بالاتر منجر می‌شود و این ترافیک، مشتریان و شناخت برند بیشتری را به همراه دارد.

۴. علائم تجاری دارایی‌های ارزشمندی هستند

علائم تجاری می‌توانند در طول زمان ارزشمندتر شوند. هر چه شهرت کسب‌وکار شما بیشتر شود، برند شما ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

علائم تجاری فراتر از کسب‌وکار اصلی شما ارزش دارند. آن‌ها می‌توانند راه را برای گسترش کسب‌وکار از یک صنعت به صنعت دیگر هموار کنند. مثلا شما در در صنعت پوشاک فعال هستید، بعد از مدتی می‌توانید با کمک اعتبار و محبوبیت برند تجاری خود، وارد صنعت لوازم آرایشی و بهداشی شوید.

همچنین محبوبیت و سوددهی علامت تجاری شما می‌تواند به خرید کسب‌وکارتان توسط یک شرکت بزرگتر منجر شود. برند تجاری یک دارایی، مشابه املاک و مستغلات است! به‌راحتی می‌توان نسبت به خرید و فروش برند تجاری اقدام کرد.

۵. علائم تجاری می‌توانند استخدام و جذب نیروی انسانی را آسان‌تر کنند!

برندها می‌توانند احساسات مثبت در ذهن افراد ایجاد کنند. به‌همین دلیل، فرصت‌های شغلی برای متقاضیان جذاب‌تر می‌شوند و افراد تمایل بیشتری  برای استخدام در این شرکت‌ها دارند.

حفظ نیروی انسانی در شرکت‌های شناخته‌شده آسان‌تر است و کارکنان احساسات مثبتی نسبت به برند، محصولات و خدمات ارائه شده دارند.

۶. ثبت برند ارزان و به‌صرفه است

ششمین دلیل ثبت برند مقرون‌به‌صرفه بودن آن است! هزینه ثبت برند در ایران به نسب ارزشی که برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند بسیار ناچیز است و این موضوع ثبت برند را به‌شدت مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

به‌عنوان مثال دیجیکالا در سال ۲۰۰۶ با هزینه اندکی (شاید به اندازه ۳ تا ۴ میلیون تومان) برند خود را ثبت کرده است. در این سال‌‌ها دیجیکالا با جذب سرمایه کسب‌وکار خود را گسترش داده و در حال‌حاضر (سال ۲۰۲۴) ارزش برند دیجیکالا در حدود ۵۰۰ میلیون دلار است!

۷. علائم تجاری هرگز منقضی نمی‌شوند

پس از ثبت برند، هر ۱۰ سال یکبار باید علامت تجاری خود را تمدید کنید. با این کار علامت تجاری شما تا زمانی که کسب‌وکار شما پابرجا است منقضی نخواهد شد.

برندها دارایی‌های حیاتی هستند. پیش از صرف زمان و پول زیاد برای راه‌اندازی یک برند جدید، تحقیقات لازم را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که برند با محصولات شرکت شما سازگار است.

قبل از ثبت برند استعلام بگیرید! استعلام رایگان ثبت برند که توسط کارشناسان ثبت ایلیا ارائه می‌شود، به شما کمک می‌کند تا دیدگاهی کلی از مسیر ثبت برند به دست آورید.

عدم تحقیق و استعلام برند قبل از ثبت برند می‌تواند منجر به رد درخواست ثبت علامت تجاری شما از سوی اداره مالکیت معنوی شود.

به خاطر داشته باشید که هر چه برند خود را بیشتر از دیگران در صنعت خود متمایز باشد، محافظت از آن آسان‌تر خواهد بود. نام و لوگویی را انتخاب کنید که به‌طور مشخص کسب‌وکار شما را معرفی کند و آن را از رقبا متمایز سازد.


 

منبع: ۷ Reasons Why Trademarks Are Important to Your Business

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط