ثبت شرکت ایلیا

ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی “General partnership company” یکی از انواع ثبت شرکتها در قانون تجارت ایران است. شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد٬ هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض می‌باشند. بعد از شرکت‌ با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی بیشترین متقاضی را برای ثبت دارد. تضامنی از واژه‌ی ضامن یا ضمانت برداشت شده که اشاره به ضمانت هر یک از سهامداران در مقابل کل بدهی‌های شرکت دارد.
معمولا اشخاص به دلیل مسئولیت بالای این نوع از شرکت تمایلی برای ثبت شرکت تضامنی ندارند! مگر به واسطه‌ی نوع فعالیت خود توسط نهاد زیربط ملزم به ثبت چنین شرکتی شوند. مانند شرکت تضامنی صرافی که برای اخذ مجوز از بانک مرکزی ملزم به ثبت چنین شرکتی می‌شوند.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

انتخاب نام برای ثبت شرکت تضامنی

در نام شرکت تضامنی باید عبارت “شرکت تضامنی” و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارت‌هایی از قبیل “و شرکا” یا “و برادران” قید شود. (مانند: شرکت امید محمودی و برادران).

حداقل سرمایه و مقدار سهم‌الشرکه در شرکت تضامنی

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تضامنی یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد.
ثبت شرکت تضامنی زمانی صورت می‌پذیرد که تمام سرمایه نقدی پرداخت و سهم شراکت غیر نقدی نیز با توافق تمام شرکا ارزیابی و تسلیم شده باشد. در ثبت شرکت تضامنی تقسیم سود به نسبت سهم شرکا می‌باشد، اما شرکا می‌توانند ترتیب دیگری برای تقسیم سود میان خود مقرر نمایند.

شرایط شرکاء، هیئت مدیره و بازرسین برای ثبت شرکت تضمنی

  • شرکت با مسئولیت محدود حداقل با دو نفر شریک تشکیل می‌شود که باید حداقل یکی از شرکا بالای ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل و یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند و تنها می‌توانند به عنوان شریک انتخاب شوند.
  • اگر تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشد، شرکت باید دارای هیئت نظار بوده و هیات مزبور باید لااقل سالی یکبار مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد.
  • حداقل تعداد مدیران یک نفر می‌باشد و حداکثری برای تعداد اعضای هیئت‌مدیره تعریف نشده است. (بهتر است به جهت مشخص شدن اکثریت و اقلیت در تصمیم‌گیری‌ها تعداد افرد هیئت‌مدیره فرد باشد)
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید کارمند دولت باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره برای مدت نامحدود و یا با توافق شرکاء برای مدت خاصی انتخاب می‌شود.
  • انتخاب بازرس یا بازرسین کاملا اختیاریست!

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی

4.5/5 - (8 امتیاز)